Polska Rada Winiarstwa podjęła decyzję o rozpoczęciu działań prowadzących do ujednolicenia prawa do reklamy dla wyrobów winiarskich niskoalkoholowych i piwa. Jeśli z uwagi na niską zawartość alkoholu prawo zezwala w określonym zakresie na promocję i reklamę piwa, to niezrozumiałym jest zakaz takich samych działań dla cydrów i perry. Oznacza on dla winiarstwa nierówność praw i szans wobec branży browarniczej. Producenci należący do PRW domagają się zniesienia tej nierówności.
Cydr od chwili wejścia na rynek szybko zyskał duże uznanie Polaków, stając się ciekawą alternatywą nie tylko dla mocnych alkoholi, ale również dla piwa. Dalsze możliwości rozwoju tej kategorii stanęły jednak pod znakiem zapytania ze względu na ustawowy zakaz reklamy.
Polska Rada Winiarstwa planuje działania, które będą zmierzały do zwrócenia uwagi na wymienione aspekty problemu w kontekście przyznania cydrom prawa do reklamowania. Adresatami naszych przedsięwzięć w tym zakresie będą zarówno organy ustawodawcze, na których pozytywną reakcję w tej sprawie liczymy, jaki i społeczeństwo, czyli smakosze cydrów – mówi Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura PRW.
Umożliwienie reklamy będzie nie tylko uzupełnieniem programu zmiany kultury spożywania alkoholi w Polsce na rzecz słabszych trunków. To także kwestia dbałości o interesy polskiego sadownictwo i przetwórstwa, jako że Polska jest największym producentem jabłek w Europie.
Uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia wymaga poprawek ustawodawczych, wszystkie argumenty stoją jednak mocno za cydrami.