Co Polacy piją na święta?

Już niebawem święta i sylwester. Będziemy wznosić toasty za pomyślny nowy rok. W tym okresie rotuje sprzedaż alkoholu z niemalże każdego segmentu. Jakie alkohole podbijają serca Polaków w tym okresie, a jakie schodzą na dalszy plan? Co stawiamy na stole i czy coś się zmieniło w tym względzie na przestrzeni ostatnich lat? Na te i inne pytania odpowiedzi udziela Polska Rada Winiarstwa i jej członkowie, którzy w okresie świątecznym mogą liczyć na znaczący wzrost sprzedaży swoich produktów.

 

 

Podczas Świąt Bożego Narodzenia i w czasie karnawału na polskich stołach coraz częściej królują różnego rodzaju wina. Wpisuje się to w ogólną zmianę wzorca konsumpcji w Polsce, czyli coraz częstszym zastępowaniu mocniejszych alkoholi słabszymi. Struktura konsumpcji alkoholi zmienia się wraz ze zmianą postaw i gustów konsumentów. Zyskują tu przede wszystkim wina. Nie ma się co temu dziwić, gdyż wina to trunki szlachetne, idealnie pasujące do odświętnego nastroju i potraw bożonarodzeniowych – podkreśla Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa.

Trend ten znajduje odzwierciedlenie w badaniach. Rynek wina to trzecia co do wielkości kategoria rynku alkoholi.[1]  Obok wina drugim segmentem dynamicznie wzrostowym są i będą alkohole „poza-wódczane”.

Wino na co dzień i od święta

Jakie konkretnie wina sprzedają się najbardziej w okresie świąteczno-karnawałowym? Jak pokazują badania CMR Retail Metria, w kanale handlu tradycyjnego w ciągu roku sprzedają się przede wszystkim wina owocowe. Jednak w samym okresie świąteczno-karnawałowym ich sprzedaż dość znacznie spada na rzecz innych kategorii win.[2]  Szczególnie w grudniu popularnością cieszą się przede wszystkim wina musujące, półsłodkie i półwytrawne stołowe wina gronowe oraz, przez wzgląd na porę roku, wina grzane - informuje Kondrad Działek, Dyrektor Marketingu, Jantoń S.A Sp.K. Potwierdzają to badania CMR Retail Metria z ostatnich dwóch lat (2011r. i 2012r.), które pokazują również, że w okresie świątecznym wina musujące i szampany mają ponad 25% udział w ogólnym wolumenie sprzedaży win. W grudniu 2012 r. na drugim miejscu odpowiednio z wynikiem 21,0% uplasowały się wina stołowe.

Można zatem śmiało stwierdzić, że grudzień to najważniejszy miesiąc dla producentów i dystrybutorów, którzy w swoim portfolio posiadają właśnie wina musujące. Kiedy ich sprzedaż w miesiącach czerwiec-lipiec 2012r. oscylowała średnio na poziomie około 2,5 mln litrów, to dla przykładu w okresie świąteczno-karnawałowym, w miesiącach grudzień 2012-styczeń br. ich sprzedaż osiągnęła aż 8 mln litrów.[3]

Warto także nadmienić, że polscy konsumenci bardzo chętnie wybierają wina nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale również jako zakup prezentowy. Klienci w okresie przedświątecznym chętnie wybierają tzw. wersje „on-pack” oferowane w regularnej cenie i wersje limitowane. W związku z tym w okresie świątecznym od kilku lat wprowadzamy na rynek limitowaną wersję smakową Nalewki Babuni. Tegoroczna limited edition to smak pigwy. Klienci zawsze z niecierpliwością wyczekują naszych nowych propozycji smakowych i sięgają po nie aż do wyczerpania zapasów – komentuje Hanna Hausman, Manager Produktu, Z-ca Dyrektora ds. Marketingu i Eksportu, VINPOL Sp. z o.o. Postępującym trendem jest również to, że Polacy z roku na rok coraz później robią świąteczne zakupy. Dlatego też na apogeum sprzedaży można liczyć dopiero ok. 1-2 tygodnie przed samymi świętami, kiedy to liczba zakupionych butelek win musujących z naszego portfolio osiąga prawdziwe szczyty.

Tradycją jest, że Polacy noworoczne toasty wznoszą głównie winem musującym. Absolutnym liderem tego segmentu win jest Ambra S.A.  Wina musujące charakteryzują się wysoką sezonowością – 37% sprzedaży ilościowej realizowana jest w grudniu. Interesujący jest fakt, że co 4 butelka wina musującego jest kupowana w ostatnim tygodniu grudnia[4]. Nasze wiodące marki w tym segmencie należące do spółki AMBRA S.A. to: DORATO, CIN&CIN oraz MICHELANGELO – podkreśla Michał Rozalicz, Dyrektor Marketingu, Ambra S.A.



[1] Źródło: AMBRA S.A. za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie czerwiec 2012r. – maj 2013r.

[2] Źródło: Jantoń S.A. Sp. K. za CMR Retail Metria, tradycyjne sklepy spożywcze

[3] Źródło: Vinpol Sp. Z o. o. za Nielsen- Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa czerwiec- lipiec 2012 i grudzień- styczeń 2013 r.

[4] Dunnhumby, Firma konsultingowa badająca zachowania zakupowe, współtwórca programu Tesco Clubcard.