Polska Rada Winiarstwa podsumowuje sezon

Jak branża winiarska oceniają tegoroczne lato? Czy upały sprzyjały wzrostowi konsumpcji? Czy już szykują ciekawe nowości produktowe do wprowadzenia na rynek jesienią? Jakie wina zaczną się lepiej sprzedawać, gdy temperatura za oknem spadnie? Na te i inne pytania odpowiedzieli Członkowie Polskiej Rady Winiarstwa, czołowi polscy importerzy, producenci i dystrybutorzy win i napojów winiarskich.

Sukces Warki Cider
Upały zawsze sprzyjają konsumpcji lekkich i orzeźwiających napojów. Jednak ten rok można śmiało nazwać rokiem cydrów. Warwin jako pierwszy wprowadził w maju tego roku do obrotu cydr pod marką Warka Cider. Oficjalna prezentacja produktu odbyła się na konferencji prasowej Polskiej Rady Winiarstwa 12 czerwca 2013 r. w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
- W odniesieniu do statystyk, na podsumowania przyjdzie czas na koniec roku – mówi Daniel Wiśniewski Dyrektor Handlowy Warwin S.A. – Nie wchodząc w szczegóły objęte tajemnicą handlową, możemy dziś jedynie zdradzić, że nasze nowe produkty sprzedają się bardzo dobrze, ze względu na ich doskonałą relację jakości do ceny. Bazując na danych sprzedażowych i ich dynamice, jesteśmy przekonani że uda nam się sprzedać w tym roku ponad 1 mln butelek cydrów i perry. Na przyszły rok nasze plany zakładają sprzedaż ponad 10 mln butelek z czego około 40-50% powinien stanowić eksport.

Warwin, w kontekście dwóch nowych produktów wprowadzonych latem na rynek: Warki Cider i Warki Perry oraz ich sukcesu sprzedażowego, ocenia tegoroczne lato bardzo dobrze. Debiut produktów wypadł wyśmienicie zarówno w ocenie konsumentów od których firma otrzymuje liczne pochwały, ale i od kontrahentów. Warwin z dużym powodzeniem wszedł do sieci handlowych: m.in. do Kauflanda.
Firma na jesień i zimę szykuje nowości, którymi planuje oczarować konsumentów i zaskoczyć konkurencję. Szczegółów na razie nie chce zdradzić, ale zapewnia, że będą to produkty, które podbiją serca konsumentów, gdy temperatura za oknem nieco spadnie.

Wina białe i różowe najpopularniejsze
Firma Jantoń ani cydrów, ani innych lekkich napojów w tym sezonie nie sprzedawała, dlatego nie może odnieść się do tego segmentu winiarskiego. Pomimo tego, że latem wino sprzedaje się nieco słabiej, firma odnotowała około 5% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Konsumenci najczęściej sięgali po wina białe i różowe. Na sezon jesienny Jantoń planuje wprowadzić na rynek kilka nowych produktów. Najszybciej, bo już w drugiej połowie września na sklepowych półkach będziemy mogli zobaczyć cydr firmy Jantoń.
- Jeszcze w tym roku zamierzamy zaskoczyć konsumentów produktami, których nie ma na polskim rynku – mówi Ewelina Szkodzińska, PR Manager firmy Jantoń S.A. Sp. K. – Niestety przez wzgląd na tajemnicę firmy nie możemy zdradzić żadnych informacji na ten temat. Szczegóły podamy w chwili wprowadzenia ich na rynek .
Czy będą to nowości z segmentu, który notuje wzrost sprzedaży w sezonie jesienno-zimowym, czyli wina czerwone i grzane? Konsumenci niebawem się przekonają.

Letni sukces firmy Vinpolu
Dla Vinpolu ten rok jest szczególnie udany w kilku kategoriach produktowych.
Na szczególna uwagę zasługuje marka Totino, (która wg danych Nielsen MAT AM2013) jest najbardziej dynamiczną i o największym przyroście sprzedaży marką w kategorii win ziołowych i wermutów. – Już w ubiegłych latach wprowadziliśmy produkty świetnie sprzedające się w okresie letnim, szczególnie chętnie kupowane przez młodych ludzi – mówi Joanna Semczuk, Członek Zarządu Vinpol Sp. z o.o. ds. Handlu i Logistyki. – To marki takie jak Totino Tropical, Orange czy Lime. Wystarczy dodać lód i orzeźwiający drink w upalny dzień gotowy. Na ten rok postawiliśmy sobie duże wyzwanie – zaskoczyć konsumentów w tej tradycyjnej kategorii. I udało się! Wprowadziliśmy, serię limitowaną Totino Summer Edition – nowatorska butelka w tej kategorii produktowej pod względem wizualnym: tęczowo- owocowy sleeve. Receptura została dopracowana specjalnie na tę okazję. Premiera produktu odbyła się w pierwszy dzień wakacji.
W tym roku Vinpol odnotował wzrosty również w kategorii win musujących i gazowanych. – Tylko w samym lipcu osiągnęliśmy 30% wzrostu sprzedaży rok do roku. – mówi Joanna Semczuk, Członek Zarządu Vinpol Sp. z o.o. ds. Handlu i Logistyki. – W ujęciu narastającym za 7 miesięcy to 9%. Takie wyniki cieszą nas bardzo, bowiem należąc do Grupy Henkell&Co, drugiego producenta win musujących w Europie stawiamy na pozyskiwanie konsumentów dla tych właśnie produktów.
Jesień to wyjątkowo intensywny okres w branży winiarskiej. Rozpoczynając od śledzenia zbiorów winogron i innych owoców, poprzez kontraktowanie bazowych surowców na rok przyszły, aż po wzmożoną produkcję przygotowującą firmy do płynnego wejścia w sezon zimowy. – Pomimo tego nasilenia prac, zawsze udaje nam się mile zaskoczyć naszych Konsumentów produktami ściśle związanymi z tą piękną i jakże bogatą porą roku, takimi jak nalewki i wina grzane – podkreśla Anna Kalinowska, Członek Zarządu Vinpol Sp. z o.o. ds. Produkcji i Inwestycji.
Na chłodne jesienne i zimowe wieczory Vinpol poleca swój sprawdzony, wielokrotnie nagrodzony złotym medalem na Ogólnopolskim Konkursie Win i Miodów Pitnych, organizowanym przez Polską Radę Winiarstwa – prawdziwy Glühwein Grzane Starotoruńskie. Jest to kompozycja czerwonego wina i 9 różnych nalewów m.in. na suszoną śliwkę, suszone jabłko, skórkę pomarańczy, z dodatkiem imbiru, cynamonu i goździków.