Polska winem płynąca

„Wino dobre na wszystko” – takie motto przyświecało konferencji Polskiej Rady Winiarstwa, która odbyła się 12 czerwca br. w Ministerstwie Rozwoju Rolnictwa i Wsi przy ul. Wspólnej 30. O stanie i przyszłości polskiej branży winiarskiej dyskutowali najlepsi polscy eksperci, a honorowy patronat nad wydarzeniem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To już kolejny rok, w którym wino płynie coraz szerszym strumieniem do konsumentów.
Mimo panującego kryzysu polska branża winiarska od wielu lat odnotowuje wyraźny progres. Polacy coraz częściej sięgają po wyroby winiarskie, próbują nowych smaków, a ich wybory są coraz bardziej świadome, między innymi dzięki działaniom Polskiej Rady Winiarstwa, które nieustannie zwiększają wiedzę społeczną na temat picia wina. Według danych AC Nielsen w roku 2012 wino stołowe, jako trzecia główna kategoria alkoholowa w Polsce po piwie i wódce i motor całej kategorii win, odnotowało wzrost na poziomie 13% zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym, a prognozy wzrostu na rok wynoszą 10%1. Od drugiego kwartału 2012 roku kategoria wina rozwijała się również w znacznie większym tempie niż średnia dla głównych kategorii FMCG2.
Aby osiągnąć sukces trzeba umieć marzyć – przekonywał podczas swojego wykładu pt. „Szczęście vs bogactwo a branża winiarska” prof. dr hab. Henryk Wnorowski z Uniwersytetu Białostockiego. Po jego prezentacji, która zapoznała słuchaczy z perspektywami przedsiębiorczości w branży winiarskiej, nastąpiło przedstawienie sektora win i napojów winiarskich w Polsce, której dokonał prowadzący konferencję Karol Manys. Siłą napędową kategorii wina jest nadal wino stołowe, którego rola systematycznie rośnie. Wartościowy udział sprzedaży tej kategorii w 2012 r. wzrósł do 65,7%3. Jeśli chodzi o zmiany w lokalizacji sprzedaży, w roku 2012 dał się zaobserwować bardzo szybki wzrost znaczenia kanału dyskontowego w sprzedaży wina (wzrost znaczenia o 5,3% w 2012 vs 2011), lekki supermarketów międzynarodowych oraz spadek udziału kanału sklepów małoformatowych4. Pierwsze dwa kanały stanowią główne źródło wzrostu kategorii win stołowych. W roku 2012 prym w wyborze konsumentów wiodły wina francuskie i amerykańskie, natomiast odnotowano systematyczny spadek popularności win bułgarskich i węgierskich. Popularność zyskują również wina z Hiszpanii, Australii i Portugalii5. Polacy coraz częściej sięgają też po wina półwytrawne i wciąż najchętniej po czerwone6.
PRW propaguje wprowadzanie na rynek rdzennie polskich nowości, takich jak cydry, wina owocowe ekologiczne, oraz działa na rzecz rozszerzania portfolia produktów importowanych z całego świata. Obecnie na sklepowych półkach można zobaczyć wina niemal z każdego kontynentu i sektora cenowego. Polskie produkty stanowią ogromną szansę dla rozwoju przemysłu winiarskiego.
Jedyną przeszkodą dla tego obszaru rozwoju jest trudność w dotarciu do klienta ze względu na ograniczenia w promocji i reklamowaniu spowodowane ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dlatego jednym z celów PRW jest kampania społeczno-edukacyjna na temat korzyści zdrowotnych płynących z umiarkowanego spożywania wina oraz kształtowanie właściwych wzorców zachowań związanych z konsumpcją alkoholu. Rozwój poszczególnych kategorii produktowych polskiego przemysłu winiarskiego oraz produktów niszowych był jednym z tematów dyskusji panelowej z udziałem ekspertów branży winiarskiej.
Konferencja była także okazją do wręczenia dwóch rodzajów nagród. Pierwszym były odznaczenia „Zasłużony dla Rolnictwa”, które otrzymały osoby szczególnie ważne dla polskiej branży winiarskiej: Anna Kalinowska, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji, Członek Zarządu firmy Vinpol Sp. z o.o., Robert Ogór, Prezes firmy Ambra S.A., Tomasz Jurczyk, Prezes firmy TiM S.A., Grzegorz Bartol, Prezes firmy Bartex Bartol Sp. z o.o. Sp. k., Jacek Jantoń, Prezes firmy Jantoń S.A. Sp. k. Drugim natomiast – nagrody w konkursie „Złoty Medal PRW – wybór konsumentów”. Konkurs przebiegał w ośmiu kategoriach i wzięło w nim udział 56 wyrobów czołowych polskich producentów, importerów i dystrybutorów win i napojów winiarskich. Spośród nich wyłonione zostały trzy zwycięskie produkty, którymi okazały się: Nalewka Babuni Wiśniowa (Vinpol Sp z o.o. ), Półtorak Rodowy – miód pitny niesycony (Mazurskie Miody ZPH „Karolina”) i Kadarka z Różą (Bartex Sp. z o.o. Sp. k.) .
Perspektywy na rozwój i dalszy wzrost spożycia wina w Polsce są ogromne nie tylko dlatego, że Polska pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę, ale również z tego powodu, iż Polacy okazują coraz większe otwarcie na wyroby winiarskie, np. coraz bardziej interesują się zagranicznymi winami gronowymi, a jednocześnie lubią wspierać krajowe wyroby niskoalkoholowe, takie jak cydry, które dzięki ustalonej niedawno odrębnej stawce akcyzy mają szansę stać się punktem zwrotnym w rodzimej produkcji winiarskiej. Wysoko cenione na świecie są również miody pitne, które dzięki staraniom PRW uzyskały europejskie oznaczenie GTS (Gwarantowana Tradycyjna Specjalność).
Ostatni rok był dla PRW szczególnie intensywny. Jednym z elementów zmiany wizerunku organizacji i strategii zbliżenia się do konsumenta była zmiana nazwy z Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa na Polską Radę Winiarstwa. Działania organizacji doprowadziły do stworzenia zapisu w ustawie okołobudżetowej o niższej stawce akcyzowej dla niskoalkoholowych napojów fermentacyjnych, a także koncentrowały się na pobudzaniu polskiego przemysłu winiarskiego do aktywności na różnych obszarach. Efektem starań PRW są wysokie standardy jakości win produkowanych i rozlewanych w Polsce. Jednym z obszarów działań organizacji są różnorodne szkolenia, np. na temat etykietowania czy planowane w najbliższej przyszłości „Mistrz w zawodzie winiarza”. Wszystko wskazuje na to, że polska branża winiarska, pod czujnym okiem PRW, będzie nadal prężnie przeć do przodu.
1 Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, kategorie alkoholowe, okres: rok 2012 (grudzień 2011-listopad 2012).

2 Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, okres IV 2012 – III 2013 vs IV 2011 – III 2012.
3 Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, kategoria Wino, okresy: lata 2011 (grudzień 2010 – listopad 2011) i 2012 (grudzień 2011 – listopad 2012).
4 Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, kategoria Wino, okresy: lata 2011 (grudzień 2010 – listopad 2011) i 2012 (grudzień 2011 – listopad 2012).
5 Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, okres IV 2012 – III 2013 vs IV 2011 – III 2012.
6 Źródło: Ambra za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, kategoria Wino, okresy: lata 2011 (grudzień 2010 – listopad 2011) i 2012 (grudzień 2011 – listopad 2012).